Katastrofal
udstilling
Stuvende fyldt til ferniseringen
af årets påskeudstilling med værker af Arne Haugen Sørensen. »... med indbygget
katastrofe « er titlen på sæsonens påskeudstilling på Museet for Religiøs Kunst, der
lørdag formiddag blev åbnet under overværelse af kunsteren, Arne Haugen Sørensen selv.
Interessen for udstillingen viste sig noget større end forventet, så der var fyldt til
sidste siddeplads i museets cafeteria. Interessen er formentlig styrket af, at han har
udsmykket flere lokale kirker. Senest har Hjerm Østre Kirke fået ny altertavle malet af
Arne Haugen Sørensen, men desuden har han udsmykket kirker i blandt andet Ringkøbing,
Hundborg og Fonnesbæk ved Ikast. Derfor blev der også lyttet opmærksomt da Arne Haugen Sørensen
forklarede, hvordan han arbejder med sine ting. - Jeg startede egentlig som en utilfreds
person, forklarede han de mange tilhørere. - Som ung oplevede jeg, at alle skinner på
forhånd nærmest var lagt ud for mig, og det så meget skræmmende ud. Derfor var jeg
imod det hele, og som kunstner begyndte jeg at bruge ironien. Jeg gjorde nar af min
verden, forklarede han.
Underhunden Arne Haugen Sørensen beskrev selv sin karriere som
"underhundens måde at overleve på". Han lavede endda et ironisk billede med
Jesus som motiv. - Jeg brugte halvdelen af mit liv til ironien, men en dag fandt jeg ud
af, at jeg faktisk stod udenfor det hele. Jeg havde faktisk aldrig deltaget i livet, så
jeg gjorde op med mig selv, om jeg turde nærme mig alle de højtidelige ting som Gud og
kristendommen. De senere billeder blev derfor et opgør - et forsøg på at komme i
dialog, forklarede han. Tilblivelsen af de enkelte billeder, der vises på udstillingen,
har alle været en lang proces, hvor motivet konstant udvikler sig. - Når et billede er
blevet så godt, at jeg siger til mig selv : "det kan jeg ikke have lavet" - så
er billedet færdigt. Så kan jeg selv lære noget af det, og det kan bidrage med noget
nyt, sagde han. Velsignelse Han beskrev færdiggørelsen af et billede
som en form for velsignelse, som alle kunstnere oplever. - Det er en lykke, du ikke selv
kan gøre for, og som du ikke har fortjent. Hvis jeg skal bruge store ord, vil jeg næsten
beskrive det som en nådegave, forklarede han. Arne Haugen Sørensen deltog i
ferniseringen sammen med hustruen Dorthe Haugen Sørensen og sønnen Sebastian. Familien
havde taget turen til Lemvig på trods af, at de for tiden er i færd med at indrette
deres nye hus i Spanien. Museets protektor, Torben Rasmussen fra Århus Kunstakademi,
åbnede officielt udstillingen og forklarede samtidigt, at det formentlig ville blive den
sidste udstilling, han skulle arbejde med for museet. Torben Rasmussen, der også har en
fortid som direktør for Nordens Hus i Reykavik, skal det næste år skrive bogen
"Turen går til Island" for Politikens Forlag, og har derfor bedt om en pause i
samarbejdet. Udstillingen med Arne Haugen Sørensens værker vises frem til 26. maj.
Derefter afløses med en sommerudstilling af Karen Blixen, der normalt er bedst kendt for
sit forfatterskab.
Kilde Lemvig Folkeblad tirsdag d. 26. marts 2002
Af Benny Gade Tlf. 9663 0411
|
Særudstillingen vises fra 23. marts til
26.maj. Arne Haugen Sørensen-udstillingen skildrer påskens begivenheder i hans værker.
Arne Haugen Sørensen har med sine stærke og sansemættede billeder de senere år vist
nye veje for dansk kirkekunst. I Vestjylland kender vi ham eksempelvis fra det nye
alterparti i Ringkøbing kirke eller den nye Fonnesbæk kirke i Ikast. Arne Haugen
Sørensen er født i 1932 i København og fik debut i 1953 på Kunstnernes
Efterårsudstilling. Han er medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen og har i
årenes løb modtaget adskillige priser og hædersbevisninger som f. eks. Eckersberg
medaljen i 1975 og Thorvaldsen medaljen i 1984. Arne Haugen Sørensen har udført talrige
udsmykninger - også i en lang række kirker herhjemme. Udstillingen åbnes af rektor
Torben Rasmussen fra Aarhus Kunstakademi, mens Arne Haugen Sørensen selv er til stede ved
ferniseringen på lørdag. I forbindelse med udstillingen er udgivet en bog med samme
titel, og fra omslaget fortæller Arne Haugen Sørensen : - Bevistheden om døden og alle
tings forgængelighed er vel al kulturs fundament, og kristendommen er en af de vigtigste
hjørnesten i vores bevisthedsbolig. Kunsten er en anden, for den gør én til et led i
kæden, der forbinder fortid og fremtid. De døde bliver levende og taler med os. En
dialog, hvor vi bliver ét kød.
Klik her for at komme
tilbage til oversigt over tidligere udstillinger.
Kilde Lokalavisen Uge 12 - 2002 |